• ورود/عضویت

 

درباره «اکوفیلم»

سینمای ایران در تمام سال هایی که در حال رشد بوده یا افول، یک مشکل اساسی داشته و آن نامشخص بودن معادلات و فرآیندهای حاکم بر آن است. یعنی هیچ معادله دقیق و درستی برای سنجش نقش فیلم در زمان اکران و یا بعد از آن وجود ندارد و حتی گاهی مشخص نیست که یک فیلم، موفق بوده و توانسته نظر مردم و منتقدان را جلب کند یا نه. مسلم است این وضعیت مبهم، انگیزه و نیاز به رشد و تغییر بیشتر را در فیلم و سریال سازان، ایجاد نمی کند زیرا کسی نسبت به جایگاهش احساس بدی ندارد و خود را در بهترین وضعیت کاری حس می کند. در این شرایط، صرفا کسانی که مشغول کار هستند و توانسته اند پروژه ای را جذب کنند موفق محسوب می شوند و کیفیت آثارشان در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. به همین دلیل است که برخی در هر صورت با ارایه ی قوی رسانه ای، خود را همیشه موفق و محبوب جلوه می دهند در حالی که در وضعیت فعلی با هیچ متر و معیاری نمی شود موفقیت و عدم موفقیت آثار آنها را مشخص کرد.

تنها معیار موجود در سینما، فروش فیلمهاست که می توان با آن سنجید این فیلم مخاطب داشته است یا نه. هر چند این هم سوال مهمی است که آن مخاطبانی که به سینما رفته اند آیا راضی از سالن سینما بیرون آمده اند یا ناراضی. متاسفانه حتی برای سریال ها و برنامه های تلویزیونی همین معیار فروش هم وجود ندارد و به جز برخی سریال ها و برنامه های پر بیننده، نمی توان میزان تماشاگر دیگر سریال ها را تشخیص داد.

نکته دوم عدم وجود برآیندی از نظر منتقدان سینما درباره فیلم ها ، سریال ها و برنامه های تلویزونی ست. درباره بسیاری از فیلم ها، نمی توان به طور یقین ادعا کرد که این فیلم یا سریال، مورد استقبال منتقدان قرار گرفته یا نگرفته! زیرا اگر معیار ما نقدهای منتشر شده باشد، به تعدادی که نقد منفی درباره آن اثر موجود است، نقد مثبت هم هست. یعنی همه چیز به صورت شخصی و محفلی سنجیده می شود.

از طرف دیگر همین وضعیت مبهم سینما، مخاطبان را سردرگم می کند. چون وقتی می خواهند یک بررسی اولیه درباره هر فیلم یا سریالی داشته باشند باید به مجموعه ای از سایت ها رجوع کنند تا بخشی از اطلاعات را درباره آن فیلم بدست بیاورند و شاید در نهایت هم متوجه نشوند این فیلم را برای تماشا انتخاب کنند یا نه. درباره برنامه های تلویزیونی که هیچ داده مشخصی وجود ندارد.

علاوه بر این، باز هستند مشکلات دیگری که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از همین عدم شفافیت اطلاعات در عرصه فیلم و سریال و برنامه سازی است که اشاره به آنها سخن را طویل می کند.

به همین دلیل جمعی از فارغ التحصیلان رشته سینما و تیاتر به همراه تعدادی از روزنامه نگاران این حوزه، با هدف پژوهش و نیز پیدا کردن راهبردی برای خروج از وضعیت مورد اشاره، سایت «اکوفیلم» را راه اندازی کرده اند تا میزان رضایتمندی یا عدم رضایت مخاطبان و منتقدان سینما و سریال ها و برنامه های ایرانی را عیان کنند و تا حد امکان اطلاعات کافی درباره فیلم ها و سریال ها و برنامه ها به مردم ارایه کنند. و حتی با نقد و بررسی نویسی برای فیلم ها و سریال های ایرانی، در فهمیده شدن و ایجاد ارتباط با مخاطب، به آثار تولیدی یاری برسانند.

بدیهی است رسیدن به تمام این اهداف در مرحله اول، آن هم با بودجه شخصی چند علاقمند به سینما، امکانپذیر نیست ولی امید داریم گام به گام و آهسته آهسته به این هدف نایل شویم.

همچنین اکوفیلم از پژوهشگران و نویسندگان عزیز نیز برای دریافت و انتشار آثارشان دعوت به عمل می آورد تا ما را در راستای اهداف ذکر شده یاری رسانند. کسانی که مایل به ارسال یاداداشتها، مقالات و گزارش های خود به سردبیر سایت هستند می توانند از  ایمیل info@ecofilm.ir  استفاده کنند. همچنین در این ایمیل منتظر دریافت نظرات و انتقادات شما درباره سایت نیز هستیم.

 

 

راهنمای کاربری

ذکر این نکته ضروری است که چینش فیلم ها ، سریال ها و برنامه ها در صفحات سایت بر اساس زمان شروع اکران و نمایش آن ها است و امتیاز و یا کیفیت فیلم ها تاثیری در ترتیب بندی چینش ندارد. یعنی فیلم ها و سریال هایی که در ردیف اول قرار گرفته اند فقط تازه های اکران و نمایش هستند.

امتیاز دهی در اکوفیلم

در اکوفیلم سه نوع از ارزیابی وجود دارد:

 فروش فیلم: آمار فروش فیلمها نشان دهنده میزان مخاطب فیلم در صنعت سینماست. البته مشخص است که هر فیلم پرفروشی، لزوما اثر با کیفیتی نیست ولی در هر صورت این اصلی بدیهی  است که هر فیلم باید مخاطب خود را داشته باشد. یعنی بین پرفروش ترین نبودن، و فروش نکردن، تفاوت وجود دارد. چون مشخصا برخی فیلمهای خاص با ویژگی هایی خاص در دنیا پرفروش می شوند این بدین معنا نیست که باقی فیلمها فروش نمی کنند و مخاطب ندارند. بلکه هر فیلم به اندازه خود بخشی از مخاطبان را جذب می کند و حتی با راه هایی خارج از حوزه اکران عمومی، هزینه و سود خود را تامین می کند. برای همین اعلام میزان فروش فیلمها یک اصل در سایت اکوفیلم خواهد بود.

 

امتیاز  اکو: در مرحله اول همه کاربران می توانند به فیلم ها و سریال ها و برنامه ها امتیاز دهند. هیچ درجه بندی و ضریبی برای کاربران وجود ندارد و امتیاز «اکو» هر فیلم یا سریال متوسط امتیار همه کابران سایت است.

 

امتیاز منتقدان: هر چند همان طور که گفته شد هیچ درجه بندی برای امتیازها وجود ندارد، اما دسته بندی های متفاوتی برای کاربران وجود دارد و می توان به صورت جداگانه معدل امتیاز منتقدان سینما را نیز مشخص کرد. برای همین امتیاز منتقدان فیلم به صورت جداگانه نیز اعلام می شود. البته اجرایی شدن این کار در فاز دوم سایت قرار دارد و هم اکنون این امتیاز اعلام نمی شود.

نکته قابل ذکر اینکه چینش و تقدم تاخر فیلم ها و سریال ها در صفحات فیلم و سریال، بنا به تاریخ ورود فیلم به سایت است و معنای دیگری ندارد.

 

نحوه امتیازدهی:

روش امتیازدهی  این گونه است که کاربر باید به چهار آیتم، از بین 0 تا 10 امتیاز دهد و متوسط جمع این امتیازها "امتیاز اکو" کاربر به این فیلم است.
 

چهار آیتم امتیازگیری در فیلم و سریالها

1-داستان و روایت    2- بازی بازیگران  3- -کیفیت ساخت   4--کارگردانی

در برنامه ها، مورد 1 و 2 متفاوت است و با "موضوع" و نیز "مجری" سنجیده می شود

 

هر کاربر از هر سیستم فقط یک بار می توان رای دهد ولی می تواند امتیاز خود را تصحیح کند و این رای جایگزین رای پیشین او می شود. یعنی چند بار تصحیح، باعث محسوب شدن همه آن رای ها نمی شود و فقط ملاک آخرین رای است.

 

 

 

 

 

در آخر از اینکه با اعلام ایرادات و اشکالات مان، ما را در راه رسیدن به اهداف اعلام شده یاری می کنید از شما سپاسگزاریم.

  تبلیغات