• ورود/عضویت
نفس
6.89 داستان و روایت / موضوع (6.7)
بازی بازیگران / مجری (7.1)
کیفیت ساخت (6.9)
کارگردانی (6.9)

کارگردانی : نرگس آبیار
تهیه کنندگی : شرکت نور تابان ، محمدحسین قاسمی ، ابوذر پور محمدی
بازیگران : سیده ساره نورموسوی ، مهران احمدی ، شبنم مقدمی ، ساقی زینتی ، گلاره عباسی ، سیامک صفری ، پانته آ پناهی ها ، محمدرضا شیرخانلو ، سیامک عبادی زاده ، علی خان بابایی ، جمشید هاشم پور
مبلغ فروش : 1345269000 تومان
کشور : ایران
ژانر : درام(Drama)
خلاصه داستان : "نفس" قصه زندگی یک خانواده یزدی بین سال های 57 تا 62 است.روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ (با بازی پانته‌آ پناهی‌ها) در دهه50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

نویسنده: نرگس آبیار/ مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک‌ذات/ مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور/ مدیر تولید: بهزاد هاشمی/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی/ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: روزبه سجادی حسینی/تدوین: سجاد پهلوان زاده/صداگذار: آرش قاسمی/مشاور رسانه ای/ پریسا دانش/ مدیر تدارکات: امیر یمینی/ عکاسان: حمید جانی پور، بهنوش منصوری/تهیه کنندگان: محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نور تابان

خبرهای مرتبط
آهنگساز فیلم سینمایی «نفس»، تاکید کرد که این فیلم سینمایی تصویر رویای کودکی او است و نرگس آبیار به درستی توانسته در شیوه روایت خود این تصویر را روایت کند.

مسعود سخاوت دوست‌ درباره همکاری‌اش با نرگس آبیار (کارگردان این فیلم سینمایی) در گفتگو با ایسنا گفت: وقتی فیلمنامه «نفس» را خواندم، تحت تاثیر قرار گرفتم و از این موضوع که خانم آبیار توانسته آرزوها، احساسات و عواطف آن را به تصویر بکشد، حیرت‌زده شدم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه فیلم ساخته شد، متوجه شدم جلوه‌های بصری فیلم و تصورات فانتزی کارگردان بر داستان، تاثیر گذاشته و در مجموع تصویر جدیدی از آثار خانم آبیار دریافت کردم که با فیلم «شیار 143» متفاوت بود و خلاقیت‌های این کارگردان از جلوه دیگری به تصویر کشیده شده است.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» درباره شکل گیری موسیقی این فیلم سینمایی یادآور شد: ابتدا یکی از صحنه‌های انیمیشن این فیلم را آهنگسازی کردم و فقط به صورت تلویحی کارگردان توضیح داد که چه صحنه‌ای است. من فقط می‌دانستم که با توجه به شخصیت‌پردازی که در فیلمنامه شده بود، کودک چه تخیلاتی در ذهن دارد و من هم این هم‌ذات پنداری را انجام دادم. وقتی ملودی روی تصویر گذاشته شد، نتیجه مورد قبول من بود.

سخاوت دوست درباره ویژگی موسیقی در این فیلم سینمایی گفت:  موسیقی فیلم سینمایی «نفس» ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و از دو جهت قابل بررسی است. نخست اینکه این فیلم دو بخش دارد بخش اول مربوط به انیمیشن‌های فیلم است که ساختاری  سورئالیستی در موسیقی فیلم دارد و قسمت دیگر منحصرا مربوط به پایان داستان است و می‌توان گفت ساختاری کلاسیک و ارکستر کلاسیک دارد.

این آهنگساز بیان کرد: در قسمت اول بیننده با تخیلات کودک سر و کار داریم و این تخیلات الزاما با شنیدارهای ما از موسیقی تطابق ندارد. یعنی قرار نیست که مانند ساختارهای موسیقی کلاسیک، تم بشنویم و همچنین قرار نیست ملودی‌های آشنا بشنویم؛ چون جهان کودک، جهانی با فانتزی خیلی بازتر نسبت به سنین دیگر است. بنابراین بیننده در قسمت اول با نوعی از موسیقی مبهم که بیشتر ساخته ذهن کودک است، مواجه می‌شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» اضافه کرد: قسمت دوم جنس موسیقی کلاسیک می‌شود و با نوع دیگری از موسیقی مواجه هستیم که از کودک به بزرگسال منتقل می‌شود. ما به عنوان مخاطبان با مرگ رویاهای کودک، وارد قضاوت‌های خود می‌شویم و از اینجا بخش به بعد جنس موسیقی از سورئال به رئال تبدیل می‌شود و رنگ موسیقی حزن‌انگیز و جنبه مرثیه سرایی پیدا می‌کند.

سخاوت‌دوست در پایان گفت: فیلم «نفس» تصویر رویای کودکی مرا زنده کرد و نرگس آبیار به درستی توانسته در شیوه روایت داستان این تصویر را برای من به عنوان یک مخاطب تداعی کند.

منبع: ایسنا

نقد و بررسی
گالری تصاویر
درج نظر
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :

نظرات شما :
  تبلیغات